Referencias bibliográficas

 

    Abdullayev, A. (2020). System Of Information and communication Technologies in the education. Science and Wordword, 2, 753. https://doi.org/10.1136/bmj.2.4220.753-b

    Abdusselam, M. S., & Karal, H. (2020). The effect of using augmented reality and sensing technology to teach magnetism in high school physics. Technology, Pedagogy and Education, 29(4), 407–424. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1766550.

    Adell,  J.  (1998).  Redes  y  educación.  En  J.  De  Pablos  y  J.  Jiménez  (Eds.). Nuevas tecnologías, comunicación audiovisual y educación. Barcelona: Cedecs.

    Agabo, I. S. (2015). Factors influencing the use of Information and Communication Technology (ICT). Teaching and Learning Compu- ter Studies in Ohaukwu Local Governament Area of Ebonyi State-Nigeria. Journal of Education and Practice, 6(7), 71-86.

    Aguaded, I., López-Meneses, E., & Alonso, L. (2010a). Innovating with Blogs in University Courses: a Qualitative Study. The New Educational Review, 22(3-4), 103-115.

    Aguaded, I., López-Meneses, E., & Alonso, L. (2010b). Formación del profesorado y software social. Estudios sobre educación, 18, 97-114.

    Aguaded, J. I., López-Meneses, E., & Jaén, A. (2013). Portafolios electrónicos universitarios para una nueva metodología de enseñanza superior. Desarrollo de un material educativo multimedia (MEM). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10(1), 7-28.

    Akçayır, M., & Akçayır, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the lite­rature. Educational Research Review, 20, 1-11.

    Almeida, L., y Freire, T. (2007). Metodologia da Investigação em Psicologia e Educação. Braga: Psiquilíbrios.

    Álvarez, S., Delgado, L., Gimeno, M. Á., Martín, T., Almaraz, F. & Ruiz, C. (2017). El Arenero Educativo: La Realidad Aumentada un nuevo recurso para la enseñanza [The Educational Sandbox: Augmented Reality a new resou­rce for teaching]. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 105-123. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5810

    Anguera, M.T. (1989). Metodología de la observación en las ciencias Humanas. Cátedra.

    Ateş, A. (2018). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi “maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler” konusunda artırılmış gerçeklik teknolojileri kullanılarak oluşturulan öğrenme materyalinin akademik başarıya etkisi (Yayın no. 531780). [Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.

    Auld, L. (1995). Differences between 3D computing and virtual reality, VR in the Schools. Virtual Reality and Education Laboratory, 1 (3). http://www.hitl.washington.edu/projects/knowledge_base/virtual-worlds/VR-in-Schools/

    Aznar-Díaz. I., Romero-Rodríguez, J.M., y Rodríguez-García, A.M. (2018). La tecnología móvil de Realidad Virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 256-274. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139

    Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented rea­lity. In Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6, 355-385.

    Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S. & Kinshuk, G. (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Re- search and Applications. Educational Technology y Society, 17(4), 133-149.

    Badia A, Chumpitaz, L; Vargas, J; y Suárez, G (2016). La percepción de la utilidad de la tecnología conforma su uso para enseñar y aprender. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18 (3), 95-105.

    Barroso Osuna, J.M, Cabero Almenara, J., García, F., Calle, F., Gallego, O.M y Casado, I. (2017). Diseño, producción, evaluación y utilización educativa de la Realidad Aumentada. Sevilla; Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. Universidad de Sevilla.

    Barroso Osuna, J.M, Cabero Almenara, J., y Llorente, M.C. (2015). El diseño, la producción y la evaluación de TIC aplicadas a los procesos de enseñanza y aprendizaje. En J. Cabero, J. Barroso, et al. (Eds.), Nuevos retos en tecnología educativa (pp. 69–95). Síntesis.

    Barroso Osuna, J.M, Cabero Almenara, J., y Moreno-Fernández, A.M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en Realidad Aumentada en la enseñanza de la medicina. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 77. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.2028

    Barroso Osuna, J.M. y Llorente, M.C. (2007). La alfabetización tecnológica. En J. Cabero Almenara (Coord.). Tecnología educativa, pp. 91-104. McGraw-Hill.

    Barroso Osuna, J.M., y Gallego-Pérez, O.M. (2017). Producción de recursos de aprendizaje apoyados en Realidad Aumentada por parte de los estudiantes de Magisterio [Learning resource production in Augmented Reality supported by education students]. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 23-38. doi: 10.21071/edmetic.v6i1.5806

    Basogain, X., Olabe, M., Espinosa, K., Rouèche, C. & Olabe, J. C. (2007, mayo). Realidad Aumentada en la Educación: Una tecnología emergente. Comunicación presentada a Online Educa Madrid 2007 en 7a Conferencia Internacional de la Educación y la Formación basada en las Tecnologías. Madrid.

    Bicen, H. y Bal, E. (2016). Determination of student opinions in augmented reality. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 8(3), 205-209.

    Billinghurst, M., & Duenser, A. (2012). Augmented reality in the classroom. Computer, 45 (7), 56–63. https://doi.org/10.1109/MC.2012.111.

    Billinghurst, M.; Kato, H. & Poupyrev, I. (2001). The magicbook-moving seamlessly between reality and virtuality. IEEE Computer Graphics and Applications, 1(21), 6-8.

    Bisquerra, R (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid. La Muralla

    Blas-Padilla, D.,  (2020). Mecanismos. Unidad didáctica en Realidad Aumentada. Sevilla, AFOE.

    Blas-Padilla, D., Jaén-Martínez, A. y López-Meneses, E. (2022). Recursos de Realidad Aumentada para la innovación educativa. En D. Blas-Padilla, E. Ordóñez-Olmedo, E., A. Luque, A., y J. López-Belmonte, J. Educación global en contextos formativos (pp. 9-31). Dykinson.

    Blas-Padilla, D.; Vázquez-Cano, E.; Morales-Cevallos, M. B.; López-Meneses, E. (2019). Uso de apps de realidad aumentada en las aulas universitarias. Campus Virtuales, 8(1), 37-48

    Bressler, D. M. & Bodzin, A. M. (2013). A mixed methods assessment of students’flow experiences during a mobile augmented reality science game. Journal of Computer Assisted Learning, 29(6), 505-517.

    Brinson, J. R. (2017). A further characterization of empirical research related to learning outcome achievement in remote and virtual science labs. Journal of Science Education and Technology, 26,546-560. https://doi.org/10.1007/s10956-017-9699-8.

    Briones, G. (1990). Métodos y ciencias de la investigación para las ciencias sociales. México: Trillas.

    Burgos-Videla, C., Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E. & Adaos-Orrego, R. (2021). PROYECTO DIFPRORET: Análisis de las dificultades, propuestas y retos educativos ante el COVID-19. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 15, 17-34. https://doi.org/10.46661/ijeri.5145

    Cabero Almenara, J. (2010). Los retos de la integración de las TIC en los procesos educativos. Límites y posibilidades. Perspectiva educacional. Formación de profesores, 48 (1), 32-61

    Cabero Almenara, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Tecnología, ciencia y educación, I, 19-27.

    Cabero Almenara, J. (2017). Presentación: Aplicaciones de la Realidad Aumentada en Educación. Revista de Educación Mediática y TIC, 6 (1), 4-8.

    Cabero Almenara, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista electrónica Educare, Suplemento Especial, 24, 1-3. https://doi.org/10.15359/ree.24-S.2 

    Cabero Almenara, J. y Barroso Osuna, J. (2016a). The educational possibilities of Augmented Reality. NAER. New Approaches in Educational Research, 5(1), 44-50. https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.140

    Cabero Almenara, J. y Barroso Osuna, J. (2016b). Ecosistema de aprendizaje con realidad aumentada: posibilidades educativas. TCyE: Tecnología, Ciencia y Educación, 5, 141-154

    Cabero Almenara, J. y Barroso Osuna, J. (2018). Los escenarios tecnológicos en Realidad Aumentada (RA): posibilidades educativas. Aula Abierta, 47, 3, 327-336. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.327-336

    Cabero Almenara, J. y García-Jiménez, F. (coords.) (2016). Realidad aumentada. Tecnología para la formación. Síntesis.

    Cabero Almenara, J. y Martínez, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 247-268.  https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

    Cabero Almenara, J. y Pérez-Río, J. L. (2018). Validación del modelo TAM de adopción de la Realidad Aumentada mediante ecuaciones estructurales. Estudios sobre Educación, 34, 129-153.

    Cabero Almenara, J. y Roig, R. (2019). The motivation of Technological Scenarios in Augmented Reality (AR): Results of different experiments. Applied Sciences, 9, 2907. doi:10.3390/app9142907.

    Cabero Almenara, J. y Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 9, 16-30. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665

    Cabero Almenara, J. y Valencia-Ortiz, R. (2019). Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146.

    Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J., Llorente, C. y Fernández-Martínez, Mª. M. (2019). Educational Uses of Augmented Reality (AR): Experiences in Educational Science. Sustainability, 11, 4990;  https://dx.doi.org/10.3390/su11184990

    Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J., y Obrador, M. (2017). Augmented reality applied to the teaching of medicine. Educacion Medica, 18(3), 203–208. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.015

    Cabero Almenara, J., García-Jiménez, F., y Barroso Osuna, J. (2016). La producción de objetos de aprendizaje en “Realidad Aumentada”: la experiencia del SAV de la Universidad de Sevilla International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 6, 110-123. http://hdl.handle.net/11441/41045

    Cabero Almenara, J., Leiva Olivencia, J. J., Moreno-Martínez, N. M., Barroso Osuna, J. y López Meneses, E. (2016). Realidad aumentada y educación. Innovación en contextos formativos. Octaedro.

    Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, M. C., y Gutiérrez-Castillo, J.J. (2017). Los alumnos como evaluadores de objetos de aprendizaje en Realidad Aumentada. RED. Revista de Educación a Distancia, 53, 1-17.

    Cabero Almenara, J., Vázquez-Cano, E. y López-Meneses, E. (2018). Uso de la realidad aumentada como recurso didáctico en la enseñanza universitaria. Formación Universitaria, 11(1) 25-34. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000100025

    Cabero Almenara, J., Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., y Jaén Martínez, A. (2020). Posibilidades formativas de la tecnología aumentada. Un estudio diacrónico en escenarios universitarios. Revista Complutense de Educación, 31(2), 143-154. https://dx.doi.org/10.5209/rced.61934

    Cabero Almenara, J., y Barroso Osuna, J. (2015) Nuevos retos en tecnología educativa. Madrid: Síntesis

    Cabero Almenara, J., y Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 48. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/187

    Cabero Almenara, J., y Puentes Puente, A. (2020). La Realidad Aumentada: Tecnología emergente para la sociedad del aprendizaje. AULA Revista De Humanidades Y Ciencias Sociales, 66(2), 35-51. https://doi.org/10.33413/aulahcs.2020.66i2.138

    Cabero Almenara, J.; De la Honras, I. y Sánchez, J.M. (coords.) (2018). La Realidad aumentada como herramienta educativa. Aplicación a la Educación Infantil, Primaria, Secundaria y Bachillerato. Pirámide.

    Cabero, J. y  Marín, V. (2013). Valoración del entorno formativo universitario Dipro 2.0. Profesorado. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 17(2), 369-383

    Cabero, J., Vázquez-Cano, E., Villota-Oyarvide, W., y López-Meneses, E. (2021). Innovation in the University Classroom Through Augmented Reality. Analysis From the Perspective of the Spanish and Latin American Students. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.1

    Campos, M. N., Ramos, M., y Moreno, A.J. (2020). Realidad virtual y motivación en el contexto educativo: Estudio bibliométrico de los últimos veinte años de Scopus. Alteridad, 15(1), 47-60. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.04

    Cañete, D., Torres Gastelú, C., Lagunes Domínguez, A., & Gómez García, M. (2022). Competencia digital de los futuros docentes en una Institución de Educación Superior en el Paraguay. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 63, 159-195. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91049

    Carceller-Genovés, I. (2020). La realidad aumentada como herramienta de enriquecimiento del proceso de aprendizaje. Edetania. Estudios Y Propuestas Socioeducativas, 56, 169-184. https://doi.org/10.46583/edetania_2019.56.472

    Carozza, L., Tingdahi, D., Bosché, F. & Gool, L. (2014). Markerless Vi- sion-Based Augmented Reality for Urban Planning. Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, 29(1), 2-17. https://doi.org/10.1111/j.14 67-8667.2012.00798.x

    Casey, L.L. (1994). Realidad Virtual. McGrawHill.

    Castaño, C. y Llorente, Mª. (2007). La organización de los escenarios tecnológicos. La influencia de las TIC en la organización educativa. En J. Cabero. (Coord.). Tecnología educativa, pp. 281-296. McGraw-Hill.

    Castellano, T. y Santacruz, L. (2018). EnseñAPP: Aplicación Educativa de Realidad Aumentada para el Primer ciclo de Educación Primaria. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 21, 7-14.

    Castells, M. (2000). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad en red. Alianza Editorial.

    Cawood, S. & Fiala, M. (2008). Augmented Reality: A Practical Guide. Pragmatic Bookshelf.

    Chang, H. (2018). Students’ representational competence with drawing technology across two domains of science. Science Education, 102(5), 1129-1149.  https://doi.org/10.1002/sce.21457

    Chang, S.-C., y Hwang, G.-J. (2018). Impacts of an augmented reality-based flipped learning guiding approach on students’ scientific project performance and perceptions. Computers & Education, 125, 226–239. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.007.

    Chao, J., Chiu, J. L., DeJaegher, C. J., & Pan, E. A. (2016). Sensor-augmented virtual labs: Using physical interactions with science simulations to promote understanding of gas behavior. Journal of Science Education and Technology, 25, 16-33. https://doi.org/0.1007/s10956-015-9574-4

    Checa, F. (2010). El uso de metaversos en el mundo educativo: gestionando conocimiento en second life. Revista de Docencia Universitaria, 8 (2), 147159.

    Chen, C.-H., Chou, Y.-Y., & Huang, C.-Y. (2016). An augmented-reality-based concept map to support mobile learning for science. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(4), 567–578. https://doi.org/10.1007/s40299-016-0284-3.

    Chen, P., Liu, X., Cheng, W., Huang, R. (2017). A review of using augmented reality in education from 2011 to 2016. In E. Popescu (Ed.), Innovations in smart learning (pp. 13–18). Springer.

    Cheng, K. H. (2017). Reading an augmented reality book: An exploration of learnerścognitive load, motivation, and attitudes. Australasian Journal of Educational Technology, 33(4), 53–69. https://doi.org/10.14742/ajet.2820

    Cheng, K.-H., & Tsai, C.-C. (2014). Children and parents’ reading of an augmented reality picture book: Analyses of behavioral patterns and cognitive attainment. Computers & Education, 72, 302–312. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.12.003.

    Chicaiza-Vinueza, V. J., Padilla, R. R., Chicaiza-Guayta, S. M., y Guanoluisa, L. (2022). Tecnología de Realidad Aumentada en el Inter - Aprendizaje. Recimundo, 6(1), 145-155.

    Chien, Y.-C., Su, Y.-N., Wu, T.-T., & Huang, Y.-M. (2017). Enhancing students’ botanical learning by using augmented reality. Universal Access in the Information Society, 18, 231-241. https://doi.org/10.1007/s10209-017-0590-4.

    Chien-Huan, C., Chien-Hsu, C., & Tay-Sheng, J. (2011). Use of tangible and augmented reality models in engineering graphics courses. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 137(4), 267–276. https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000078

    Chin-Ming, C. y Yen Nung, T. (2011). Interactive augmented reality system for enhancing library instruction in elementary schools. Computers & Education, 59, 638-652.

    Chu, H. C., Hwang, G. J. & Tsai, C. C. (2010). A knowledge engineering approach to developing mindtools for context-aware ubiquitous learning. Computers & Education, 54(1), 289-297.

    Cihak, D. F., Moore, E. J., Wright, R. E., McMahon, D. D., Gibbons, M. M., & Smith, C. (2016). Evaluating augmented reality to complete a chain task for elementary students with autism. Journal of Special Education Technology, 31(2), 99–108. https://doi.org/10.1177/0162643416651724.

    Clark, A., y Dunser, A. (2012). An interactive augmented reality coloring book. 2012 IEEE Symposium on 3D User Interfaces (3DUI). https://doi.org/10.1109/3DUI. 2012.6184168.

    Cobo Romaní, C y Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Collecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius / Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

    Coll, C. y Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Madrid: Morata.

    Cózar-Gutiérrez, R., y Sáez-López, J. M. (2017). Augmented reality, projects in primary school: experiences and cases in Social Sciences. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 165-180. http://bit.ly/2PZExXT

    Cubillo, J., Martín, S., Cantro, M., & Colmenar, A. (2014). Recursos digitales autónomos median­te Realidad Aumentada [Autonomous digital resources through Augmented Reality]. RIED, 17(2), 241-274. http://bit.ly/2OSqWT2.

    Cuendet, S, Bonnard, Q, Son Do-Lenh, Dillenbourg, P (2013). Designing augmented reality for the classroom, Computers & Education, Vol 68, 557-569. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.015.

    Danaei, D., Jamali, H. R., Mansourian, Y., & Rastegarpour, H. (2020). Comparing reading comprehension between children reading augmented reality and print storybooks. Computers & Education, 153, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103900.

    Danaei, D., Jamali, H.R., Mansourian, Y. y Rastegarpour, H. (2020). Comparing reading comprehension between children reading augmented reality and print storybooks. Computers & Education, 153, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103900

    De la Horra, I. (2017). Realidad aumentada, una revolucion educativa. EdMETIC, Revista de Educacion Mediatica y TIC,6(1), 9-22. doi:10.21071/edmetic.v6i1.5762.

    De la Rosa, D., & Carrascal, S. (2020). Education for Sustainable Development: a study on the dissemination and contextualization of education in the written media in Spain: El Mundo, ABC and La Vanguardia. Revista interdisciplinar de Ciencias de la Comunicación y Humanidades, 16, 317-334.

    De Lara Guijarro, E., y Ballesteros-Velázquez, B. (2009). Métodos de investigación en educación social. UNED.

    De Pablos-Pons, J. (2013). La formación e investigación en el campo de la tecnología educativa. Revista Fuentes, 13, 9-16.

    De Pablos-Pons, J. (2015). Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales. Educatio Siglo XXI, 33(3), 259-262.

    De Pablos-Pons, J., Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de Cózar, S. (2017). La competencia digital de los estudiantes de educación no universitaria: variables predictivas. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(1), 169-185.

    De Pedro, J. (2011). Realidad Aumentada: un nuevo paradigma en la educación superior. En E. Campo, M. García, E. Meziat & L. Bengochea (Eds.), Educación y sociedad (pp. 300-307). Chile: Universidad La Serena.

    Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi (Publication No. 485615) [Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RrI-Krk3A-RkF4YfHofuk1IFVU2HrhIP6Kpe1mBtRryxu9i6r6V8m9yZccrAQ3t_.

    Denzin, N (1978). The Research Act. Nueva York: McGraw Hill.

    Di Serio, A., Ibáñez, M. B.  y  Delgado, C. (2013). Impact of an augmented reality system on students’ motivation for a visual art course. Computers & Education, 68, 586-596. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.002

    Díaz, M. (2016). Augmented reality versus virtual reality: The battle is real. Techcrunch. http://techcrunch.com/2016/01/04/ar-vs-vr-the-battle-is-real/?ncid=rss

    Donolo, D. S. (2009). Triangulación: procedimiento incorporado a nuevas metodologías de investigación. Revista Digital Universitaria, 10 (8), 1-5.

    Duarte, A. (2002). Nuevas Tecnologías, nuevos lenguajes. En J. Rodríguez, P. Román, y J. Barroso (Coords.). Las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación: Nuevos retos para la formación. Grupo Investigación Didáctica (G.I.D.) de la Universidad de Sevilla.

    Duenser, A. (2008). Supporting low ability readers with interactive augmented reality. In Annual review of CyberTherapy and telemedicine: Changing the face of healthcare (pp. 41–48).

    Duenser, A., y Hornecker, E. (2007a). An observational study of children interacting with an augmented story book. In K. Hui, Z. Pan, R. C. Chung, C. C. L. Wang, X. Jin, S. G€obel, et al. (Eds.). Technologies for E-learning and digital entertainment (pp. 305–315). https://doi.org/10.1007/978-3-540-73011-8_31.

    Duenser, A., y Hornecker, E. (2007b). Lessons from an AR book study. Proceedings of the 1st International Conference on Tangible and Embedded Interaction, 179–182. https://doi.org/10.1145/1226969.1227006.

    Dunleavy, M., y Dede, C. (2014). Augmented Reality Teaching and Learning. In J. Michael Spector, M. David Merrill, J. Elen, & M. J. Bishop (Eds.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology (pp. 735-745). New York: Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-3185-5_59

    Durall, E., Gros, B., Maina, M., Johnson, L., & Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. Austin, Texas: The New Media Consortium.

    Echevarría, J. (2000). La revolución doméstica mete el mundo en casa a través de las nuevas tecnologías. Consumer, 29.

    Efstathiou, I., Kyza, E. A., & Georgiou, Y. (2018). An inquiry-based augmented reality mobile learning approach to fostering primary school students’ historical reasoning in non-formal settings. Interactive Learning Environments, 26(1), 22–41. https://doi.org/10.1080/10494820.2016.1276076.

    Eiksund, O. (2012). Children’s Interaction with augmented reality storybooks. https://bora.uib.no/handle/1956/5716.

    Engen, B. K. (2019). Understanding social and cultural aspects of teachers’ digital competencies. Comunicar, 61, 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01

    Erbaş, Ç. (2016). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve motivasyonuna etkisi (Publication No. 426260) [Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key= Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEltUSW3kVOxPJdZwc4rZSz64vEflhm9Ma2n1qa5LUVom.

    Eroğlu, B. (2018). Ortaokul öğrencilerine astronomi kavramlarının artırılmış gerçeklik uygulamaları ile öğretiminin değerlendirilmesi (Publication No. 494315) [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vbVkXe1KChYWNElr1MuLZljgZm6rKaRmF5EHrhcihUyU5PogLeUcQ9rbYCxW7aOO.

    Escamilla, J., Venegas, E., Fernández, K., Fuerte, K., Román, R., Abrego, G., Murillo, A., y Guijosa, C. (2017). Realidad Aumentada y Virtual. EduTrends. https://bit.ly/2UMtrbB

    Escobar, J., y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de experto: una aproximación a su utilización. Avance en Medicina, 6, 27–36.

    Espejo-Villar, L.B., Lázaro-Herrero, L., y Álvarez-López, G. (2022). UNESCO Strategy and Digital Policies for Teacher Training: The Deconstruction of Innovation in Spain. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(1), 15-30. https://doi.org/10.7821/naer.2022.1.812

    Estebanell, M., Ferrés, J., Cornellà, P. y Codina, D. (2012). Realidad aumentada y códigos QR en educación, en J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (Coords), Tendencias emergentes en educación con TIC. Editorial Espiral.

    Esteve, F. (2016). Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0. La cuestión universitaria, 5, 58-67.

    Fabregat Gesa, R (2012). Combinando la realidad aumentada con las plataformas de e-elearning adaptativas. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 9(2),69-78. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82323417005

    Fernández, E., Leiva Olivencia, J. J., y López-Meneses, E. (2017). Formación en competencias digitales en la universidad. Percepciones del alumnado. Campus Virtuales, 6(2), 79-89.

    Fidan, M. (2018). Artırılmış gerçeklikle desteklenmiş probleme dayalı fen öğretiminin akademik başarı, kalıcılık, tutum ve özyeterlikinancına etkisi (Publication No. 504726) [Doktora Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key = MzP7PYssFqdb3WIjlroAkfuvNvgQvZ0h9CfkijmX79ZQNb-DuzyMyPvvGEeOAyv.

    Fombona, J. y Vázquez-Cano, E. (2020). Posibilidades de utilización de la geolocalización y realidad aumentada en el ámbito educativo.  Educación XX1, 20(2), 319–342. https://doi.org/10.5944/educXX1.10852

    Fombona, J., Pascual, M.A., y Madeira, M.F. (2012). Realidad Aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 197-210.

    Fombona, J., Pascual-Sevillano, M.A., y González-Videgaray, M. (2017). M-learning y realidad aumentada: Revisión de literatura científica en el repositorio WoS. Comunicar, 25(52), 63-72. https://doi.org/10.3916/C52-2017-06

    Fombona, J., Vázquez-Cano, E. y Del Valle-Mejías (2018). Análisis de la geolocalización y realidad aumentada en dispositivos móviles, propuestas socio-educativas relacionadas con el entorno y las salidas de campo. Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado, 22(4), 197-222. http://dx.doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8413

    Fombona, J., y Pascual, Mª. A. (2017). La producción científica sobre Realidad Aumentada, un análisis de la situación educativa desde la perspectiva SCOPUS. Revista Edmetic, 6(1), 39-61.

    Fombona, J., y Vázquez-Cano, E. (2017). Posibilidades de utilización de la Geolocalización y Realidad Aumentada en el ámbito educativo. Educación XX1, 20(2), 319-342. https://doi.org/10.5944/educxx1.19046

    Forni, Pablo, & Grande, Pablo De. (2020). Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Revista mexicana de sociología, 82(1), 159-189. Epub 30 de junio de 2020. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2020.1.58064 

    Fracchia, C.C., Alonso, A. C., & Martins, A. (2015). Realidad Aumentada aplicada a la enseñanza de Ciencias Naturales. TE & ET, 16, 7-15. http://bit.ly/362mOpl.

    Froehlich, D. (2018). Non-Technological Learning Environments in a Technological World: flipping Comes to The Aid. Journal of new Approaches in Educational Research, 7(2), 88-92. https://doi.org/10.7821/naer.2018.7.304

    Furió, M. C. Seguí, J. y Vivó, R. (2015). Mobile learning vs. Traditional classroo lessons: a comparative study. Journal of Computer Assisted Learning, 31, 189-201.

    Gan, H. S., Tee, N. Y. K., Bin Mamtaz, M. R., Xiao, K., Cheong, B. H.-P. & Liew, O. W. (2018). Augmented reality experimentation on oxygen gas generation from hydrogen peroxide and bleach reaction: Augmented Reality Experimentation on Oxygen Gas Generation. Biochemistry and Molecular Biology Education, 46(3), 245–252. https://doi.org/10.1002/bmb.21117.

    García, I., Peña-López, I., Johnson, L., Smith, R., Levine, A., & Haywood, K. (2010). Informe Horizon: Edición Iberoamericana 2010. Austin, Texas: The New Media Consortium.

    Gavish, N., Gutiérrez, T., Webel, S., Rodríguez, J., Peveri, M., Bockholt, U., & Franco, T. (2015). Evaluating virtual reality and augmented reality training for industrial maintenan­ce and assembly tasks. Interactive Learning Environments, 23(6), 778-798.

    Gavish, N; Gutiérrez, T; Webel, S; Rodríguez, J; Peveri, M, Bockholt, U y Tecchia, F (2015) Evaluating virtual reality and augmented reality training for industrial maintenance and assembly tasks, Interactive Learning Environments, 23:6, 778-798, DOI: 10.1080/10494820.2013.815221

    Georgiou, Y., y Kyza, E. A. (2018). Relations between student motivation, immersion and learning outcomes in location-based augmented reality settings. Computers in Human Behavior, 89, 173–181. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.08.011.

    Gil-Gómez, B., & Pascual-Ezama, D. (2012). La metodología Delphi como técnica de estudio de la validez de contenido. Anales de psicología, 28(3), 1011–1020. https://doi.org/10.6018/analesps.28.3.156211

    Gómez, M., Trujillo, J. M., Aznar, I., y Cáceres, M. P. (2018). Augment reality and virtual reality for the improvement of spatial competences in physical education. Journal of Human Sport and Exercise, 13(2proc), 189–198. https://doi. org/10.14198/jhse.2018.13.Proc2.03

    Gómez-Galán, J., Martín-Padilla, A. H., Bernal-Bravo, C. y López-Meneses, E. (2017). Los MOOC y la Educación Superior. Nuevas posibilidades para la innovación y la formación permanente. Octaedro

    Gómez-Galán, J., Vázquez-Cano, E., Luque de la Rosa, A., y López-Meneses, E. (2020). Socio-Educational Impact of Augmented Reality (AR) in Sustainable Learning Ecologies: A Semantic Modeling Approach. Sustainability, 12(21), 9116; https://doi.org/10.3390/su12219116

     Gómez-García, G., Rodríguez Jiménez, C., y Marín Marín, J. A. (2020). La trascendencia de la Realidad Aumentada en la motivación estudiantil. Una revisión sistemática y meta-análisis. Alteridad, 15(1), 36-46. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.03

     Gómez-García, G., Rodríguez-Jiménez, C., y Ramos, M. (2019). Virtual Reality in Physical Education area. Journal of Sport and Health Research, 11, 177-186.

    Gómez-Parra, M.ª E., & Huertas-Abril, C. A. (2019). La importancia de la competencia digital para la superación de la brecha lingüística en el siglo XXI: Aproximación, factores y estrategias. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 88-106.  https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.11095

    González-Pérez, A., y Cerezo-Cortijo, I. (2020). Implicaciones pedagógicas de la realidad aumentada para la mejora de la enseñanza de las ciencias en Primaria. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 9, 1-16. https://doi.org/10.6018/riite.444961

    González-Sanmamed, M. (2007). Las TIC como factor de innovación y mejora de la calidad de la enseñanza. En J. Cabero (Coord.). Tecnología educativa, pp 219-232. McGraw-Hill.

    González-Soto,  A.  P.,  Gisbert,  M.,  Guillén,  A.,  Jiménez,  B.,  Lladó,  F.,  y  Rallo,  R. (1996). Las nuevas tecnologías en la educación. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 95, 409-422

    Gordon, T. J. (1994). The Delphi method. Washington D. C: United Nations Uni­versity.

    Grasset, R., Dünser, A., & Billinghurst, M. (2008). Edutainment with a mixed reality book: A visually augmented illustrative childrens’ book. Proceedings of the 2008 International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, 292–295. https://doi.org/10.1145/1501750.1501819

    Gros, B. (2001).  De la cibernética clásica a la cibercultura: herramientas conceptuales desde donde mirar el mundo cambiante. Education in The Knowledge Society (EKS), 2(1), 1-10 https://doi.org/10.14201/eks.14152

    Güngördü, D. (2018). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin atom modelleri konusuna yönelik başarı ve tutumlarına etkisi (Publication No. 531961) [Yüksek Lisans Tezi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key= as2oTjW5jfr9IKSvmCdJYrxiozOVh94UQzW4UzoV3L-OVxiYyGm39XI0vsavRZxB.

    Gutiérrez-Porlán, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 51-65.

    Ha, T., Lee, Y., y Woo, W. (2010). Digilog book for temple bell tolling experience based on interactive augmented reality. Virtual Reality, 15(4), 295–309. https://doi. org/10.1007/s10055-010-0164-8.

    Hammersley, M., & Atkinson, P (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Paidós.

    Han, J., Jo, M., Hyun, E. & So, H. (2015). Examining young children’s perception toward augmented reality-infused dramatic play. Education Technology Research Development, 63, 455-474.

    Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.

    Hidalgo-Cajo, B.G, Hidalgo-Cajo, D., Montenegro-Chanalata, M. & Hidalgo-Cajo, I. (2021). Realidad aumentada como recurso de apoyo en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 43-55.

    Hidalgo-Cajo, B.G., y Gisbert-Cervera, M. (2022). Factores determinantes que permiten establecer tipologías de profesorado en el contexto de la innovación tecnológica educativa. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(69). https://doi.org/10.6018/red.499171

    Hoadley, C. y Kali, Y. (2019). Five waves of conceptualizing knowledge and learning for our future in a networked society. En Y. Kali, A. Baram-Tsabary, A., Schejter (Eds.). Learning in a networked society:  Spontaneous and designed technology enhanced learning communities.Springer.

    Hood, K. (2017). Telling Active Learning Pedagogies Apart: from theory to practice. Journal of new Approaches in Educational Research, 6(2), 144-152. https://doi.org/10.7821/naer.2017.7.237

    Horizon Report NMC (2016) Higher Education Edition. http://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2016-higher-education-edition/

    Horizon Report NMC (2016). 2016 K-12 Edition. http://www.nmc.org/publication/nmc-cosn-horizon-report-2016-k-12-edition/

    Hornecker, E., y Dünser, A. (2007). Supporting early literacy with augmented books - experiences with an exploratory study. In Proceedings of the German society of informatics annual conference (GIJahrestagung). K€ollen verlag.

    Hou, H.; Fang, Y.; Tang, J. T. (2021). Designing an alternate reality board game with augmented reality and multi-dimensional scaffolding for promoting spatial and logical ability. Interactive Learning Environments, 1-21. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1961810

    Hsu, T.-C. (2017). Learning English with augmented reality: Do learning styles matter? Computers & Education, 106, 137–149. https://doi.org/10.1016/j. compedu.2016.12.007.

    Hung, H. L., Altschuld, J. W. & Lee, Y. (2008). Methodological and concep­tual issues confronting a cross-country Delphi study of educational program evaluation. Evaluation and Program Plannin, 31, 191-198.

    Hung, P. H., Hwang, G. J., Lin, Y. F., Wu, T. H. & Su, I. H. (2013). Seamless connection between learning and assessmentapplying progressive learning tasks in mobile ecology inquiry. Educational Technology & Society, 16(1), 194-205.

    Hung, Y.H., Chen, C.H., & Huang, S.W. (2017). Applying augmented reality to enhance learning: A study of different teaching materials. Journal of Computer Assisted Learning, 33(3), 252-266. https://doi.org/10.1111/jcal.12173

    Ibáñez, M.B.; Delgado-Kloos, C. (2018). Augmented reality for STEM learning: A systematic review. Computers and Education, 123, 109–123.

    Jamali, S., Fairuz, M. Wai, K. y Oskam, Ch. (2015). Utilising mobile- augmented reality for learning human anatomy. Procedia Social and Behavioral Sciences, 197, 659-668. https://doi.org/10.1016/j.sbs- pro.2015.07.054.

    Jansen, H. (2012). La lógica de la investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de investigación social, Paradigmas, 4, 39-72.

    Jeřábek, T., Rambousek, V. y  Wildová, R. (2014). Specifics of Visual Perception of The Augmented Reality in The Context of Education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 159, 598-604. https:/doi.org/10.1016/j. sbspro.2014.12.432.

    Jick, T.D. (1979): "Mixing Qualitative and Quantitative Methods: Triangulation in action". Administrative Science Quarterly. Vol. 24. Qualitative Methodology. December. P. 602-610.

    Jiménez, D., Sancho, P., y Sánchez, S. (2019). Perfil del futuro docente: Nuevos retos en el marco de EEES. Contextos Educativos. Revista de Educación, 23, 125-139. https://doi.org/10.18172/con.3471

    Jiménez-Sánchez, C. (2020). Impacto de la Pandemia por SARS-CoV2 sobre la Educación. Revista electrónica Educare, Suplemento Especial, 24 https://doi.org/10.15359/ree.24-S.1

    Johnson, L. y Adams, S., (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

    Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Ludgate, H. (2013). Technology Outlook for Australian Tertiary Education 2013-2018: An NMC Horizon Project Regional Analysis. Austin, Texas: The New Media Consortium.

    Johnson, L., Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A. y Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016. Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

    Johnson, L., Smith, R., Levine, A. y Haywood, K. (2010). NMC Horizon Report: 2010 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.  https://www.learntechlib.org/p/182020/.

    Joo-Nagata, J., Martínez Abad, F., García-Bermejo Giner, J., & García-Peñalvo, F. J. (2017). Augmented reality and pedestrian navigation through its implementation in m-learning and e-learning: Evaluation of an educational program in Chile. Computers & Education, 111, 1–17. https://doi.org/10.1016/j. compedu.2017.04.003.

    Kalemkuş, J., & Kalemkuş, K. (2022): Effect of the use of augmented reality applications on academic achievement of student in science education: meta analysis review, Interactive Learning Environments, https://doi.org/10.1080/10494820.2022.2027458

    Kali, Y., Baram-Tsabari, A., y Schejter A. (Eds.) (2019). Learning in a networked society: Spontaneous and designed technology enhanced learning communities. Springer’s Computer Supported Collaborative Learning Series.

    Kamarainen, A. A. M., Shari, M, Tina, G., Allison B., Diana, M, Shane, T., & Dede. C. (2013). EcoMOBILE: Integrating augmented reality and probeware with environmental education field trips. Computers & Education 68, 545-556 doi:10.1016/j.compedu.2013.02.018

    Kamphuis, C., Barsom, E., Schijven, M., & Christoph, N. (2014). Augmented reality in medical education? Perspectives on Medical Education, 3(4), 300–311. https://doi.org/10.1007/s40037-013-0107-7

    Karagozlu, D. (2018). Determination of the impact of augmented reality application on the success and problem-solving skills of students. Quality and Quantity, 52(5), 2393–2402. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0674-5.

    Kato, H. (2010). Return to the origin of Augmented Reality [Archivo de vídeo]. Presentation at IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality 2010 (Seoul, Korea). Panel discussion: The Future of ISMAR: Converging Science, Business, and Art (organized by Henry Fuchs and Christian Sandor). http://www.youtube.com/watch?v=b33eqcVz7X8

    Kellems, R. O., Cacciatore, G., y Osborne, K. (2019). Using an Augmented Reality-Based Teaching Strategy to Teach Mathematics to Secondary Students with Disabilities. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 42(4), 253-258.

    Keller, J. M. (2010). Motivational design for learning and performance. New York: Springer Science+Business

    Kesim, M., y Ozarslan, Y. (2012). Augmented Reality in Education: Current Technologies and the Potential for Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 297–302.

    Kim. K., J. Hwang, J & Zo, H. & Lee. H. (2016). Understanding users’ continuance intention toward smartphone augmented reality applications. Information Development, 32 (2), 161-174.

    Kljun, M., Čelar, M., Pucihar, K. Č., Alexander, J., Weerasinghe, M., Campos, C. (2019). Augmentation not duplication: Considerations for the design of digitally-augmented comic books. In Proceedings of the 2019 CHI conference on human factors in computing systems - CHI ’19 (pp. 1–12). https://doi.org/10.1145/ 3290605.3300333.

    Kukulska-Hulme, A. (2012). How should the higher education work- force adapt to advancements in technology for teaching and lear- ning? The Internet and Higher Education, 15(4), 247-254. https:// doi.org/10.1016/J.IHEDUC.2011.12.002.

    Lai, A. F., Chen, C. H., & Lee, G. Y. (2019). An augmented reality-based learning approach to enhancing students’ science reading performances from the perspective of the cognitive load theory. British Journal of Educational Technology, 50 (1), 232–247. https://doi.org/10.1111/bjet.12716

    Landeta, J. (1999). El método Delphi: una técnica de previsión para la incerti­dumbre. Ariel.

    Lee, I.-J., Chen, C.-H., Wang, C.-P., & Chung, C.-H. (2018). Augmented reality plus concept map technique to teach children with ASD to use sociales cues when meeting and greeting. The Asia-Pacific Education Researcher, 27(3), 227–243. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0382-5.

    Lens-Fitzgerald, M. (2009). Augmented Reality Hyper Cycle. http://www.sprxmobile.com/the-augmented-realityhype-cycle.

    Llorente, M.C., Cabero, J., & Barroso, J. (2015). El papel del profesorado y el alumnado en los nuevos entornos tecnológicos, In J. Cabero, J., & Barroso, J. (Coords), Nuevos retos en tecnología educativa (pp. 217-237). Síntesis.

    Loorbach, N., Peters, O., Karreman, J. y Steehouder, M. (2015). Validation of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) in a self-directed instructional setting aimed at working with technology. British Journal of Educational Technology, 46(1), 204–218. doi:10.1111/bjet.12138.

    López-Belmonte, J., Moreno-Guerrero, A. J., López-Núñez, J. A., y Pozo-Sánchez, S. (2019). Analysis of the productive, structural, and dynamic development of augmented reality in higher education research on the Web of Science. Applied Sciences, 9(24), 1–21. https://doi.org/10.3390/app9245306

    López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Fuentes-Cabrera, A., y Romero-Rodríguez, J. M. (2020). Uses and integration of augmented reality in the educational cooperatives of Andalusia (Spain). JOTSE: Journal of Technology and Science Education, 10(1), 4–16. https://doi.org/10.3926/jotse.622

    López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Morales-Cevallos, M.ª. B., y López-Meneses, E. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 67, 1-15.  https://doi.org/10.21556/edutec.2019.67.1327

    López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Vázquez-Cano., E., y López-Meneses, E. (2020). Análisis de la incidencia de la edad en la competencia digital del profesorado preuniversitario español.  Revista Fuentes, 22(1), 75–87. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.07

    López-Gil, M y Sevillano-García. M.L. (2020): Desarrollo de competencias digitales de estudiantes universitarios en contextos informales de aprendizaje, Educatio Siglo XXI, Vol. 38 nº 1 · 2020, pp. 53-78 53. http://dx.doi.org/10.6018/educatio.413141

    López-Gil, M., y Bernal-Bravo, C. (2019). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre las competencias digitales de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de CádizIJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 11, 83-100. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3265

    López-Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XXI, 21(1), 17–40. https://doi.org/10.5944/educxx1.20169

    López-Meneses, E. (2020). Tecnologías de la Información y la Comunicación en la praxis universitaria. Octaedro.

    López-Meneses, E. y Vázquez-Cano, E. (2013). WEB 2.0. Tools for social Educator training in Higher Education. International Journal of Research In Social Sciences, 3(2), 1-13.

    López-Meneses, E., Sirignano, F. M., Vázquez-Cano, E, y Ramírez-Hurtado, J. M. (2020). University students’ digital competence in three areas of the DigCom 2.1 model: A comparative study at three European universities. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3), 69- 88. https://doi.org/10.14742/ajet.5583

    López-Quintero, J. L., Pontes, A. y Varo, M. (2019). Las TIC en la enseñanza científico-técnica hispanoamericana: Una revisión bibliográfica.  Digital Education Review, 35, 229-243.

    López-Romero, L., y Aguaded-Gómez, M. (2015). Teaching media literacy in colleges of education and communication. Comunicar, 44 (22), 187-195. https://doi.org/10.3916/C44-2015-20

    Lorenzo, G., Gómez-Puerta, M., Arráez-Vera, G., y Lorenzo-Lledó, A. (2018). Preliminary study of augmented reality as an instrument for improvement of social skills in children with autism spectrum disorder. Education and Information Technologies, 24, 181-204. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9768-5.

    Lu, S. J. y Liu, Y. C. (2015). Integrating augmented reality technology to enhance children’s learning in marine education. Environmental Education Research, 21(4), 525-541.

    Ludwig, B. (1997). Predicting the future: Have you considered using the Delphi methodology? Journal of Extension, 35 (5) 1-4. https://www.scienceopen.com/document?vid=747469d0-a626-40a2-a2c6-14f480ade631

    Maas, M.J. y Hughes, J.M. (2020). Virtual, augmented and mixed reality in K–12 education: A review of the literature. Technology, Pedagogy and Education, 29(2), 231–249. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1737210

    Mace, R. (2020). Reformulando lo ordinario: ciberespacio y educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 109–129. https://doi.org/10.14201/teri.22473

    Mahlow, C., y Hediger, A. (2019). Digital transformation in higher education. Buzzword or opportunity? eLearn, 5(13). https://doi.org/10.1145/3329488/3331171

    Marimon-Martí, M., Cabero, J., Castañeda, L., Coll, C., de Oliveira, J.M., y Rodríguez-Triana, M. J. (2022). Construir el conocimiento en la era digital: retos y reflexiones. RED. Revista Educación a Distancia, 22(69). http://dx.doi.org/10.6018/red.505661

    Marín-Díaz, V. (2016). Posibilidades de uso de la Realidad Aumentada en la educación inclu­siva. Estudio de caso [Possibilities of use of Augmented Reality in inclusive education. Case study]. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(2), 57-68.

    Marín-Díaz, V. (2017a). The relationships between Augmented Reality and inclusive education in Higher Education. Bordón, 69(3), 125-142. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.51123 

    Marín-Díaz, V. (2017b). The Augmented Reality in the educational sphere of student of degree in childhood education. Case study. Pixel Bit, Revista de Medios y educación, 51, 9-24. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.01

    Marín-Díaz, V., Cabero-Almenara, J., y Gallego-Pérez, O. M. (2018). Motivación y realidad aumentada: Alumnos como consumidores y productores de objetos de aprendizaje. Motivation and augmented reality: Students as consumers and producers of learning objects. Aula Abierta, 47(3), 337-346. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.337-346

    Marín-Diaz, V., y Sampedro-Requena, B.E (2020). La realidad aumentada en la educación primera desde la visión de los estudiantes. Alteridad, 15 (1), 61-73. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.05

    Marín-Díaz, V.; Sampedro-Requena, B. E.; Vega, E. (2022). La realidad virtual y aumentada en el aula de secundaria. Campus Virtuales, 11(1), 225-236. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.1030

    Martínez Pérez, S.; Fernández Robles, B. (2018). objetos de realidad amentada: percepciones del alumnado de Pedagogía. Pixel bit, Revista de medios y educación, 53, 207-220. doi:10.12795/pixelbit.2018.i53.14.

    Martínez Pérez, S.; Fernández Robles, B.; Barroso, J. (2021). La realidad aumentada como recurso para la formación en la educación superior. Campus Virtuales, 10(1), 9-19

    Martínez-Sánchez, F. (2007). La sociedad de la información. La tecnología desde el campo de estudios CTS. En J. Cabero (Coord.). Tecnología educativa, pp. 1-11. McGraw-Hill.

    Masneri, S., Domínguez, A., Sanz, M., Tamayo, I., Zorrilla, M., Larrañaga, M.  Arruarte, A. (2022). Collaborative Multi-user Augmented Reality Solutions in the Classroom. In: Auer, M.E., Hortsch, H., Michler, O., Köhler, T. (eds) Mobility for Smart Cities and Regional Development - Challenges for Higher Education. ICL 2021. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 390. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-93907-6_106

    McKernan, J. (1999). Investigación-acción y currículum. Métodos y recursos para profesionales reflexivos. Madrid. Morata

    Mendieta, C., Cobos, D. & Vázquez-Cano, E. (2016). La percepción de los docentes sobre la funcionalidad educo-formativa de las TIC en la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAM-Managua). Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC), 15(3), 113-126.

    Milgram, P. y Kishino, F. (1994). A Taxonomy of Mixed Reality Visual Dis­plays. IEICE Transactions on Information and Systems E77-d (12), 1321- 1329.

    Monteiro, A. R., y Leite, C. (2021). Digital literacies in higher education: Skills, uses, opportunities and obstacles to digital transformation. RED. Revista Educación a Distancia, 21(65), 1–20. https://doi.org/10.6018/red.438721

    Morales, P. (2006). Las pruebas objetivas: normas, modalidades y cuestiones discutidas. Universidad Pontificia Comillas. Recuperado de Http://www. Upcomillas. Es/Personal/Peter/Otrosdocumentos/PruebasObjetivas.pdf 

    Moreno-Guerrero, A. J., Alonso, S., Ramos, M., Campos-Soto, M. N., & Gómez, G. (2020). Augmented reality as a resource for improving learning in the physical education classroom. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(10), 1–13. https://doi.org/10.3390/ijerph17103637

    Moreno-Martínez, N. M. y Morales-Cevallos, M.ª B. (2021). COVID-19 desde una óptica tecno-educativa a través de markerspaces. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 15, 57-72.

    Moreno-Martínez, N. M., Leiva Olivencia, J.J. y Ordóñez, E. (2015).  La realidad aumentada como factor de calidad e innovación educativa. En J.L. Sarasola Sánchez-Serrano; L. Molona García; M.I. Hernández Romero; N.M. Moreno Martínez y E. López Meneses (Dirs.), I Seminario Internacional Hispano-Mexicano de Formación, Investigación e Innovación Universitaria, 9 y 10 de Junio de 2015 (pp.102-111). Editorial AFOE.

    Moreno-Martínez, N. y Leiva Olivencia, J. J. (2017). Experiencias formativas de uso didáctico de la realidad aumentada con alumnado del grado de educación primaria en la universidad de Málaga, Revista de Educación Mediática y TIC (Edmetic), 6 (1), 81-104.

    Moreno-Martínez, N.M. y López-Meneses, E. (2021). Tecnologías emergentes para el desarrollo del pensamiento computacional del alumnado con altas capacidades desde un enfoque gamificado. En E. Vázquez-Cano, Gamificación en el aula, (p. 153-172). McGraw. 

    Moreno-Martínez, N.M. y Ramírez, M.B. (2016). Uso didáctico de la realidad virtual en los Grados de Educación Infantil y Educación Primaria. En A. Matas Terrón, J.J. Leiva Olivencia, N.M. Moreno Martínez, N. M., A.H. Martín Padilla y E. López Meneses, E. (Coords.). I Seminario Internacional de Innovación docente e Investigación Educativa. Editorial AFOE.

    Moreno-Martínez, N.M., Leiva Olivencia, J.J. y López-Meneses, E. (2016). Experiencia formativa en el uso didáctico de tecnologías emergentes con estudiantes del máster de formación del profesorado en educación secundaria en la Universidad de Málaga. En R. Roig-Vila (Ed.). Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 2733-2764). Octaedro.

    Moreno-Martínez, N.M., López-Meneses, E. y Leiva Olivencia, J.J. (2016). Tecnologías emergentes para el desarrollo de la innovación educativa: Modelado en 3D y Realidad Aumentada. En J. Gómez Galán, E. López Meneses, L. Molina García, A. Jaén Martínez y A.H. Martín Padilla (Eds.), I Congreso Virtual Internacional en Formación, Investigación e Innovación Educativa. Libro de Actas. Universidad Metropolitana UMET). Sistema Universitario Ana G. Méndez San Juan (Puerto Rico), 17,18 y 19 de febrero de 2016. Editorial AFOE.

    Moreno-Martínez, N.M., López-Meneses, E. y Leiva Olivencia, J.J. (2018). Experiencia universitaria con realidad aumentada y realidad virtual para construir innovación educativa. En E. López Meneses, D. Cobos-Sanchiz, A.H. Martín-Padilla, L. Molina García y A. Jaén Martínez (Eds.). Experiencias pedagógicas e innovación educativa. Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp.1196-1213). Octaedro.

    Morera, M. C. (2011). ¿Qué sabemos de la medida de las competencias? Características y problemas psicométricos en la evaluación de competencias, en Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 109–123.

    Muñoz-Cristóbal, J. A., Jorrin-Abellán, I. M., Asensio- Pérez, J. I., Martínez-Mones, A., Prieto, L. P., & Dimitriadis, Y. (2015). Supporting teacher orchestration in ubiquitous learning envi­ronments: A study in primary education. Learning Technologies, IEEE Transactions on Learning, 8(1), 83-97.

    Neven, A. M., Hala, H. & Mohamed, I. (2011). ARSC: Augmented Reality Student Card An Augmented reality Solution for the educational field. Computers & Education, 56, 1045-1061. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.019

    Nugent, W.R. (1991). Virtual Reality: Advanced Imaging Special Effects Let You Roam in Cyberspace. Journal of the American Society for Information Science, 42(8), 609.

    Okechukwu, M. & Udoka, F. (2011). Understanding Virtual Reality Technology: Advances and Applications. En Schmidt, M. (Ed.). Advances in Computer Science and Engineering, Intech, (pp. 54-70). IntechOpen.

    Onbaşılı, Ü. İ. (2018). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ilkokul öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik tutumlarına ve fen motivasyonlarına etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 320–337.

    Oppermann, M. (2000): "Triangulation - A Methodological discussion". International Journal of Tourism Research. Vol. 2. N. 2. Pp. 141-146.

    Orellana, D. M. (2007). Incorporación de las Tecnologías de la Información y Comunicación en la Formación Inicial del Profesorado. Estudio de Caso UPNFM, Honduras. [Tesis doctoral inédita, Universidad de Salamanca].

    Ortoll, E.  (2007). La  alfabetización  digital  en  los  procesos  de  inclusión  social.Barcelona, España: Editorial UOC.

    Panagiotis, G., Adamantios, P., Efthymios, V., & Admos, A. (2011). Informatics and Communication Technologies (ICT) and In-service Teachers’ Training. Review of European Studies, 3(1), 2-12. doi:10.5539/res.v3n1p2

    Pangrazio, L., y Sefton-Green, J. (2021). Digital Rights, Digital Citizenship and Digital Literacy: What’s the Difference? Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 15–27. https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.616

    Park, Y. J., Ro, H., Lee, N. K., & Han, T.-D. (2019). Deep-cARe: Projection-Based Home Care Augmented Reality System with Deep Learning for Elderly. Applied Sciences-Basel, 9(18), 3897.

    Paul, J. (1996): "Between Method Triangulation". The International Journal of Organizational Analysis. Vol. 4. N. 2. April. Pp. 135-153.

    Pedraza, C., Amado, O., Lasso, E. & Munévar, P. (2017). La experiencia de la realidad aumentada (RA) en la formación del profesorado en la universidad nacional abierta y a distancia UNAD- Colombia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. 51, 111-13. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.08

    Pérez-Gómez, A. (2015). Siete tesis a debate. Cuadernos de Pedagogía, 462, 16-20.

    Pérez-Pérez, M., Gómez, E., y Sebastián, M. (2018). Delphi Prospection on Additive Manufacturing in 2030: Implications for Education and Employment in Spain. Materials, 11(9). https://doi.org/10.3390/ma11091500

    Pill, J. (1971). The Delphi method: Subs­tance, context, a critique and an an­notated bibliography. Socio-Economic Planning Science, 5, 57-71.

    Pinto-Santos, A. R., y Pérez-Garcías, A. (2022). Gestión curricular y desarrollo de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(69). https://doi.org/10.6018/red.493551

    Polyzou, S.,  Botsoglou, K., Zygouris, N. & Stamoulis, G. (2022) Interactive books for preschool children: from traditional interactive paper books to augmented reality books: listening to children's voices through mosaic approach, Education 3-13, https://doi.org/10.1080/03004279.2021.2025131

    Pozo, M. T., Gutiérrez, J. y Rodríguez, C. (2007). El uso del método Delphi en la definición de los criterios para una formación de calidad en animación sociocultural y tiempo libre, Revista de Investigación Educativa, 25(2), 351-366.

    Prendes, C. (2015).  Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 187-203.

    Ramírez-Fernández, M. B. (2014). Modelo de reglas difuso para el análisis y evaluación de MOOCS con la norma UNE 66181 de calidad de la formación virtual. [Tesis doctoral]. Universidad Pablo de Olavide, Facultad Ciencias Sociales, España.

    Ramírez-Fernández, M. B., Salmerón, J. L. & López-Meneses, E. (2015). Comparativa entre instrumentos de evaluación de calidad de cursos MOOC: ADECUR vs Normas UNE 66181:2012. RUSC Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 131-144. http://dx.doi. org/10.7238/rusc.v12i1.2258.

    Rasimah, C.; Ahmad, A. & Zaman, H. (2011). Evaluation of user acceptance of mixted reality technology. Australasian Journal of Educational Technology, 27, 1369-1387.

    Reguant-Álvarez, M. y Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE, Revista d´Innovació i Recerca en Educació, 9 (1), 87-102. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.1916

    Remedios-Pitre, E., Moscote-Almanza, H., Curiel-Gómez, R., Archila, J. E. & Amaya-López, N. (2017).  Acceso y uso de la web 2.0 en los ambientes educativos étnicos de Riohacha-La Guajira. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 126-132.

    Rice, R. (2009). Augmented vision and the decade of ubiquity. http://curiousraven.com/future-vision/2009/3/20/augmented-visionand-the-decade-ofubiquity.html.

    Rodríguez, A. M., Cáceres, M. P., y Alonso, S. (2018). La competencia digital del futuro docente: análisis bibliométrico de la productividad científica indexada en Scopus. International Journal of Educational Research and Innovation. IJERI, 10, 317-333. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2960

    Rodríguez, M. F.; Camacho, A. y Álvarez, M.C. (2019). El acceso a la Inspección Educativa en España. Un estudio mediante la técnica Delphi. Avances en Supervisión Educativa. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación en España, 31. https://doi.org/10.23824/ase.v0i31.644

    Rodríguez, Ó. (2005). La triangulación como estrategia de investigación en ciencias sociales. Revista Madrid, 31(2). Recuperado de https://bityl.co/6VxO

    Rodríguez-Sánchez, M. y Revilla-Rodríguez, P. (2016). Las competencias generales y transversales del Grado en Logopedia desde la perspectiva del alumno. Educatio Siglo XXI, 34(1), 113-136.

    Roll, MJJ, Ifenthaler, D. (2021). Competencias digitales multidisciplinarias de los profesores de formación profesional en formación. Empirical Res Voc Ed Train 13, 7. https://doi.org/10.1186/s40461-021-00112-4

    Ruiz, A. P., Martínez, A. C.y Perales, R. G. (2018). Integración de TIC de la Web 2.0 en el campus virtual universitario de la UCLM. (Estudio inter-sujetos). REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2(3), 103-113. https://doi.org/10.21703/rexe.Especial320181031139

    Sáez-López, J. M., Sevillano-García, M. L., y Pascual-Sevillano, M. A. (2019). Aplicación del juego ubicuo con realidad aumentada en Educación Primaria. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 61, 71–82. https://doi.org/10.3916/C61-2019-06

    Sahin, D., & Yilmaz, R. M. (2020). The effect of augmented reality technology on middle school students’ achievements and attitudes towards science education. Computers & Education, 144, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103710.

    Salas, Héctor. (2011). Investigación Cuantitativa (Monismo Metodológico) y Cualitativa (Dualismo Metodológico): El status epistémico de los resultados de la investigación en las disciplinas sociales. Cinta de moebio, (40), 1-21. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2011000100001

    Saltan, F., y Arslan, Ö. (2017). The use of augmented reality in formal education: A scoping review. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(2), 503–520.

    Sampedro, B. (2015). Las TIC y la educación social en el siglo XXI. Edmetic, 5(1), 8-24.

    Sánchez-Romero, F.J; Ferrer Gisbert, C.M; Redón-Santafé, M; Torregrosa Soler, J. B; Ferrán Gozálvez, J.J. (2019). Evaluación retroactiva mediante uso de pruebas objetivas tipo test. Congresos de la Universitat Politècnica de València, IN-RED 2019: V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10452

    Sánchez-Vera, M.M; Prendes-Espinosa, M. P (2015). Más allá de las pruebas objetivas y la evaluación por pares: alternativas de evaluación en los MOOC. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, vol. 12, núm. 1, enero-febrero, 2015, pp. 119-130. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78033494011

    Sancho-Gil, J. M., Rivera-Vargas, P., y Miño-Puigcercós, R. (2020). Moving beyond the predictable failure of Ed-Tech initiatives. Learning, Media and Technology, 45(1), 61–75. https://n9.cl/4jt35

    Sandia Saldivia, B., Arnal Sandia, G., Moreno, Y., Mujica, A., Hernández, D. & Páez Monzón, G. (2018). Simulando el ambiente de innovación en el salón de clase. aprendizaje basado en productos. VISUS Revista Politécnica de Desarrollo e Innovación, 2(1), 10-20.

    Santos, M. Wolde, A., Taketomi, T., Yamamoto, G., Rodrigo, M., San- dor, Ch. & Kato, H. (2016). Augmented reality as multimedia: the case for situated vocabulary learning. Research and Practice in Techology Enhanced Learning, 11(4), 1-23.

    Sanz-Gil, J. J. (2014). WhatsApp: Potencialidad educativa versus dependencia y adicción. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 30, 1-20.

    Schworm, S. & Gruber, H. (2012). E-Learning in universities: Supporting help-seeking processes by instructional prompts. British Journal of Educational Technology, 43, 272-281.

    Seifert, T., & Tshuva-Albo, V. (22-24 April 2014). Teaching based augmented reality and smartphones to promote learning motivation among middle school students [Conference presentation]. Virtual Conference: 19th Annual TCC Worldwide Online Conference, Hawaii, USA.  https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/69185/2014-Seifert.pdf.

    Şentürk, M. (2018). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının yedinci sınıf “güneş sistemi ve ötesi” ünitesinde kullanılmasının öğrencilerin akademik başarı, motivasyon, fene ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisinin Solomon dört gruplu modelle incelenmesi (Publication No. 494794) [Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi].YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vbVkXe1KChYWNElr1MuLZu1Mmp59nA6H4YdVZojmphPH2tnosElW2t6wSQZwZab8.

    Sevillano, M.ª L., y Vázquez-Cano, E. (2015). The impact of digital mobile devices in Higher Education. Educational Technology & Society, 18(1), 106-118.

    Sierra Bravo, R (1994). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid. Editorial Paraninfo.

    Sirakaya, M., & Kilic Cakmak, E. (2018). The effect of augmented reality use on achievement, misconception and course engagement. Contemporary Educational Technology, 9(3), 297–314. https://doi.org/10.30935/cet.444119.

    Sirakaya, M., y Çakmak, E. K. (2017). Investigating student attitudes towards augmented reality. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(1), 30–44. 

    Sommeraurer, P. y Müller, O. (2014). Augmented reality in informal learning environments: A field experiment in mathematics exhibition. Computers & Education, 79, 59-68. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.07.013

    Steuter, J (2011). The Delphi method: an efficient procedure to generate knowledge. Skeletal Radiol, 40, 959-961.

    Tafazoli, D., Huertas Abril, C., & Gómez Parra, M.ª E. (2019). Technology-Based Review on Computer-Assisted Language Learning: A Chronological Perspective. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 54, 29-44. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.02

    Tarng, W., Ou, K. L., Yu, C. S., Liou, F. L., & Liou, H. H. (2015). Development of a virtual butterfly ecological system based on augmented reality and mobile learning technologies. Virtual Reality, 19(3-4), 253–266. https://doi.org/10.1007/s10055-015-0265-5.

    Tecnológico de Monterrey (2015).  Reporte EduTrends. Radar de Innovación Educativa 2015, Tecnológico de Monterrey, Monterrey, México.

    Terán, K. (2012). Realidad Aumentada sus desafíos y aplicaciones para el E-Learning. En VV.AA.  IV Congreso Virtual Iberoamericano de calidad en Educación a Distancia, Panamá 2012. https://bit.ly/3f3rrHq

    Thees, M.; Kapp, S.; Strzys, M.P.; Beil, F.; Lukowicz, P.; Kuhn, J. (2020). Effects of augmented reality on learning and cognitive load in university physics laboratory courses. Computers in Human Behavior,108, 106316.

    Toledo, P. y Sánchez-García, J.M. (2017). Realidad Aumentada en Educación Primaria: efectos sobre el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16 (1), 79-82

    Torres-Barzabal, M. L., Martínez-Gimeno, A., Jaén- Martínez, A., & Hermosilla-Rodríguez, J. M. (2022). La percepción del profesorado de la Universidad Pablo de Olavide sobre su Competencia Digital Docente. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 63, 35-64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943

    Tzima, S., Styliaras, G., & Bassounas, A. (2019). Augmented reality applications in education: Teachers point of view. Education Sciences, 9(2), 1–18. https://doi.org/10.3390/educsci9020099

    UNESCO. (2013). Policy guidelines for mobile learning. Ginebra: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

    UNICEF (2020). LA EDUCACIÓN FRENTE AL COVID-19 Propuestas para impulsar el derecho a la educación durante la emergencia. Dirección de Sensibilización y Políticas de Infancia Área de Educación en Derechos de Infancia y Ciudadanía Global

    Vallés, M.S (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

    Van den Hoff, R. (2013). Mastering the Global Transition on Our Way to Society 3.0. Society 3.0 Foundation. https://society30.com/ publications.

    Vázquez-Cano, E. (2015). El Reto de la formación docente para el uso de dispositivos digitales móviles en la Educación Superior. Perspectiva Educacional, 54(1), 149-162.

    Vázquez-Cano, E., Gómez-Galán, J., Bernal-Bravo, C. y López-Meneses, E. (2021). El lenguaje digital como base para la innovación universitaria con tecnologías. Evidencia desde la bibliometría. En E. López-Meneses, A. Barrientos-Báez, D. Caldevilla y B. Peña Acuña (Coords.) Innovación universitaria: reformulaciones en la nueva educación, (p. 23-39). Octaedro.

    Vázquez-Cano, E., Gómez-Galán, J., Burgos, C.  G., y López-Meneses, (2020). Realidad aumentada (RA) y procesos didácticos en la universidad: estudio descriptivo de nuevas aplicaciones para el desarrollo de competencias digitales. Psychology, Society, & Education  12 (2), 275-290.

    Vázquez-Cano, E., Gómez-Galán, J., Infante-Moro, A., y López-Meneses, E. (2020). Incidence of a Non-Sustainability Use of Technology on Students’ Reading Performance in Pisa. Sustainability, 12(2), 749. https://doi.org/10.3390/su12020749

    Vázquez-Cano, E., León, M., Parra, M. E. y López-Meneses, E. (2020). Analysis of Interpersonal Competences in the Use of ICT in the Spanish University Context. Sustainability,12(2), 476. https://doi.org/10.3390/su12020476

    Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E. y Barroso, J. (2015). El futuro de los MOOC: retos de la formación on-line, masiva y abierta. Síntesis.

    Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., Gómez-Galán, J., y Parra-González, M. E. (2021). Prácticas universitarias innovadoras sobre las ventajas educativas y desventajas de los entornos MOOC. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(66). https://doi.org/10.6018/red.422141

    Veraszto, E., Franco de Camargo, J., Barros Filho, J., & García García, F. (2012). Estrategias para el desarrollo de contenido educativo 3D: Producción de animaciones modeladas por ordenador utilizando software libre. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación y Tecnologías Emergentes, 10(1), 198-212. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i1.26

    Vidal, I. M. G., Cebreiro López, B., y Casal Otero, L. (2021). Nuevas competencias digitales en estudiantes potenciadas con el uso de Realidad Aumentada. Estudio Piloto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 137-157. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.

    Villalustre, L. & Del Moral, M.E. (2016) (coords.). Experiencias interactivas con realidad aumentada en el aula. Octaedro.

    Wang, Y.-H. (2017). Exploring the effectiveness of integrating augmented reality-based materials to support writing activities. Computers & Education, 113, 162–176. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.04.013.

    Williamson, B. (2019). El futuro del currículum. La educación y el conocimiento en la era digital. Morata.

    Williamson, B., Potter, J. y Eynon, R. (2019). New research problems and agendas in learning, media and technology: the editors’ wishlist. Learning, Media and Technology, 44(2), 87-91. https://doi.or g/10.1080/17439884.2019.1614953.

    Wojciechowski, R. y Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, 570-585. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.014

    Wojciechowski, R., & Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, 570–585. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.014.

    Wu, H. S., Lee, S., Chang, H. Y. & Liang, J. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49. https://doi.org/10.1016/j.compe- du.2012.10.024

    Wu, P.-H., Hwang, G.-J., Yang, M.-L., & Chen, C.-H. (2018). Impacts of integrating the repertory grid into an augmented reality-based learning design on students’ learning achievements, cognitive load and degree of satisfaction. Interactive Learning Environments, 26 (2), 221–234. https://doi.org/10.1080/ 10494820.2017.1294608.

    Yang, S. J. H. (2006). Context aware ubiquitous learning environments for peer-to-peer collaborative learning. Educational Technology & Society, 9(1), 188-201.

    Yıldırım, S. (2016). Fen bilimleri dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin başarısına, motivasyonuna, problem çözme becerilerine yönelik algısına ve tutumlarına etkisi (Publication No. 431264) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cbOXH84ZayrLjc0tI-QXKkyZj1RJUjfDv6zZLAsR-zrJM2qwasx_EwrDmINrMpvK.

    Yilmaz, R. M. (2016). Educational magic toys developed with augmented reality technology for early childhood education. Computers in Human Behavior, 54, 240–248. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.040.

    Ying, L. (2010). Augmented Reality for remote education. Advanced Computer Theory and Engineering (ICACTE). 3rd International Conference on Advanced Computer Theory and Engineering, 3(3), 187-191.

    Yoon, S. A., Anderson, E., Park, M., Elinich, K., & Lin, J. (2018). How augmented reality, textual, and collaborative scaffolds work synergistically to improve learning in a science museum. Research in Science & Technological Education, 36 (3), 261–281. https://doi.org/10.1080/02635143.2017.1386645

    Yuen, S., Yaoyuneyong, G., y Johnson, E. (2011). Augmented reality: An overview and five directions for AR in education. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), 4 (1). https://doi.org/10.18785/jetde.0401.10

    Zhang, J., Sung, Y. T., Hou, H. T., & Chang, K. E. (2014). The development and evaluation of an augmented reality-based armillary sphere for astronomical observation instruction. Computers & Education, 73, 178–188. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.003.